Over spelend leren en lerend spelen

Er komt (nog) geen les of onderwijs aan te pas!

Oefenen voor later; spel is onze belangrijkste vorm van leren en ons ontwikkelen ten behoeve van onze maatschappelijke redzaamheid! Zoals dat voor veel jonge (zoog)dieren geldt, geldt dat zeker ook voor de mens. Kijk naar de welpen van bijvoorbeeld vossen, wolven of leeuwen. Spelenderwijs leren ze hoe ze zich later zelfstandig kunnen redden. Onderstaande foto’s en bijschriften zijn afgelopen maand ook verschenen in mijn nieuwsbrief voor scholen; voorbeelden hoe een schoolplein kan bijdragen om een kind zich op diverse fronten spelend te ontwikkelen.

Mocht u mijn nieuwsbrieven gemist hebben en ze toch graag willen ontvangen dan kan dat natuurlijk. Vul het contactformulier op de Pleynplan website in en ik stuur ze u graag toe.


Spelen is de hoogste vorm van onderzoek!

 

Wat kinderen niet allemaal opsteken als ze simpelweg de mogelijkheid hebben afgevallen herfstbladeren van de bomen te verzamelen, te transporteren, op te ruimen, noem maar op!

Ontwikkelen van sociale vaardigheden, samenwerken en overleg.

 

Als je allemaal tegelijk door die smalle buis wilt gaat dat natuurlijk niet! Spannend is het wel, dus wie eerst? En hoe voorkom ik dat ik mijn hoofd stoot? Pas ik er wel doorheen? “Hé daar aan de andere kant, HOOR JE MIJ!?”

 Coördinatie (grove en fijne motoriek)

Tsja, wat is spannender; Een standaard kunststof of metalen klimrek op rubber tegels of zoals hier, gewoon een paar stevige touwen strategisch in de bomen gehangen met wat knopen en ringen. En dit laatste is ook nog beter voor zowel je fijne als je grove motoriek, want zo wiebelig als de pest!

Effe chille! Rust en herstel

Dat kan natuurlijk op een plastic of betonnen bank op een dito schoolplein, maar waarom zou het zo niet kunnen? Ziet u de jongedames van groep 7 en 8 hier al ergens lekker ouwebeppen? Lijkt mij een heerlijk plekje.

“Ontdek je plekje” en “Hoe groeit dat nou?”

En hier hoeft echt niet een prachtig volwassen oogst uit te rollen om boeiend en leerzaam te zijn. Ook is het helemaal niet altijd van belang of er groente of andere gewassen geteeld worden. Wat leert een kind al van het wieden van het ‘verkeerde’ plantje? Hoe leer je de juiste plantjes herkennen? Doen we het samen of frot ik lekker in mijn eentje?

Kijk en geniet!

Van de foto’s, van de ideeën en doe er iets mee zou ik zeggen. Kunt u daar wellicht wat hulp bij gebruiken? Neem gerust contact op. Onlangs heb ik de werkgroep schoolplein van een school in Arnhem nog een heerlijk inspirerende middag bezorgd met een leuke presentatie en een ‘simpele’ wandeling over hun schoolplein. Zij gaan op pad naar een nieuw groen schoolplein en ik ga ze op dat pad begeleiden. Misschien ook iets voor u?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *