Blije mensen!

Afgelopen week kreeg ik een telefoontje van de hovenier waar ik regelmatig mee samenwerk. Een vakman en iemand die ik in alle vertrouwen mijn ontwerpen laat aanleggen. Weet ik zeker dat het aangelegd wordt zoals ook de bedoeling is en dat het ook lange tijd mooi blijft. Maar deze week zat hij even met zijn handen in het haar in plaats van in de grond. Hij had een tuin aangenomen om te verbouwen en op te knappen, maar die mensen wilden niet zozeer een geheel nieuw ontwerp maar wel andere beplanting. De struiken in de tuin groeiden tot in de hemel, namen veel te veel ruimte in beslag en zorgden er op die manier voor dat de tuin heel klein en donker leek. Of hij ook een beplantingsplannetje kon maken, vroegen die mensen hem. En in zijn argeloosheid had hij aangegeven dat hij dat best kon. Bleek het uiteindelijk toch wat ingewikkelder te zijn dan hij ingeschat had en moest hij tot de conclusie komen dat hij niet kon waarmaken wat hij beloofd had.

Wat doe je dan als deskundig hovenier! Ga je met hangende pootjes naar je klant terug om te zeggen dat je het niet kunt waarmaken of zoek je een andere oplossing. Affijn hij zocht gelukkig een andere oplossing, hij belde Tuynplan en legde mij zijn probleem voor: “Een klein tuintje, stelt niet zo veel voor, maar voor mij net even te ingewikkeld, kun jij dat voor mij doen? Het moet echter wel op korte termijn want over 2 weken begin ik de tuin te ontruimen en dan moet ik ermee aan de slag kunnen.”

En natuurlijk kan ik zoiets doen. Het is tenslotte één van mijn specialiteiten om mooie beplantingen te ontwerpen. Maar ik moet dan wel naar de klant toe om de situatie goed op te nemen en laten we wel wezen, ik kan het niet gratis doen, dus lag er bij hem alsnog de kwestie van terugkoppeling naar de klant. Gelukkig deed die niet moeilijk en kon ik aan de slag. Natuurlijk bleek de situatie ingewikkelder dan mijn grote hoveniersvriend mij had voorgespiegeld, maar ik ben niet voor één gat gevangen en heb in twee dagen tijd een fraai beplantingsplan voor zijn klant gemaakt en ze erg blij gemaakt met mijn voorstel. Het mooiste tafereel wat mij is bijgebleven speelde zich af tijdens de presentatie van mijn plan. Niet alleen waren de mensen erg blij met de planten die ik had gekozen, maar ze waren ook helemaal verrast en verbaasd over de manier waarop ik ze geschikt had. Ineens kregen ze een tuin met zeggingskracht en ruimte. Gezellig, uitdagend, heerlijk om in te vertoeven, fantastisch om naar te kijken en het hele jaar door veranderend en mooi. Het mooiste tafereel waar ik zojuist aan refereerde was de onverholen blik van bewondering van mevrouw, die mij ten deel viel toen ik mijn verhaal over haar tuin aan het uitleggen was en alles op zijn plek viel. Ineens op dat moment drong het volle besef zich aan mij op waarom ik dit werk doe. Ik krijg er gewoon een kick van als ik mensen zo blij zie worden. Wat een heerlijk beroep heb ik toch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.