Keuzes maken

Ik zeg wel eens nee tegen een opdracht! Misschien verbaast u dat in tijden van crisis, je grijpt in deze hectische tijden tenslotte iedere worst die je wordt voorgehouden? Niet helemaal dus. Soms klikt het tussen potentiële klant en mij gewoon niet of begrijp ik totaal niet wat een klant van mij verwacht. Als ik me geen beeld kan vormen van wat een klant wenst kan ik geen passende tuin voor hem ontwerpen. En als ik dat gevoel heb zeg ik nee. We worden er namelijk beiden niet gelukkig van als ik die opdracht zou aannemen. De klant is per definitie ontevreden over het resultaat en mijn naam als ontwerper ligt in de negatieve zin op straat; bijzonder ongewenst voor beide partijen dus. U begrijpt het al, dit artikeltje gaat niet over herfstkleuren, hoe mooi en inspirerend ook.

Het komt ook voor dat ik heel graag ja wil zeggen tegen een opdracht, maar niet op de manier waarop die aan mij wordt voorgelegd. Dat overkwam me onlangs nog bij een potentieel heel interessante opdracht voor een schoolplein bij een basisschool. De directeur was (en is) bezig met een omvormingsproces van zijn onderwijsconcept. Meer projectmatig, meer kindgericht en adaptief, werken in units in plaats van in jaargroepen en daar moest o.a. de inrichting van de school op worden aangepast. Tegelijkertijd kreeg hij de beschikking over een extra strook gemeentegrond die hij bij het schoolplein kon voegen en wilde hij het plein aanpassen zodat je aan de buitenkant zou kunnen zien wat er binnen in het gebouw gebeurde. In overleg met de ouderraad was er al een herinrichting bedacht; één van de ouders had zelfs al een concept-tekening gemaakt. Er was dus al veel werk en moeite ingestoken. Of ik daar als deskundige eens mijn licht over wilde laten schijnen en dan wilden ze meteen graag op korte termijn een offerte om het te laten aanleggen. “Er mag nog best wat geschoven worden hoor, daar vragen we je mening tenslotte voor.”

Al discussiërend over wat er voor ons lag heb ik de directeur duidelijk kunnen maken dat hij niet alleen een paar kardinale stappen in de voorbereiding tot de tekening had overgeslagen, maar dat  hij op deze manier absoluut niet voor elkaar kreeg wat hij zich zo vurig wenste. Ik heb hem een paar cruciale knelpunten in het onderhavige voorstel aangewezen en ook laten zien dat de relatie tussen uitbreiding en huidige ruimte op het plein volkomen zoek was. Zijn wens om buiten te laten zien wat er binnen gebeurt kwam al helemaal niet uit de verf en of de kinderen het plezier konden beleven waar hij naar op zoek was? Dat was maar helemaal de vraag. Kortom was mijn reactie dat ik van mening was dat ik hem absoluut kon en ook heel graag wilde helpen, maar niet op de manier die hij voorstelde. Op die manier zou hij geen gebruik maken van mijn kracht als ontwerper. Hij realiseerde zich heel goed wat er verkeerd was gegaan: “Maar dan moet ik terug naar de ouderraad en hoe moet ik ze in vredesnaam deze boodschap brengen. Ik weet precies wat je bedoelt, maar ik kan dat nooit zo overbrengen.” Ik heb hem voorgesteld dat ik dan misschien die boodschap maar moet vertellen en uitleggen. Dat ik heel goed besef dat hij draagvlak nodig heeft om de plannen gerealiseerd te krijgen en dat ik ook heel goed kan aangeven aan de ouders dat alle moeite die men er in heeft gestoken absoluut niet voor niets is geweest.

Ik heb (nog) geen opdracht. We zijn met een goed gevoel uit elkaar gegaan met de belofte van zijn kant dat hij terug gaat naar zijn ouderraad met het voorstel om mij uit te nodigen voor een informatieve bijeenkomst rondom het schoolplein. Of hem dat gaat lukken weet ik nog niet, maar ik weet wel dat ik hier een keuze heb gemaakt die goed voelt. Als wij met elkaar verder gaan krijgt de school het plein waar ze recht op heeft en is mijn imago als deskundige niet alleen intact gebleven, maar wordt geheid breder bekend wat ik werkelijk voor mijn klanten kan betekenen.

1 thought on “Keuzes maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.